zondag 23 februari 2020

Mindf*ck – Next level (Victor Mids en Oscar Verpoort)


Björn Roose bespreekt - Mindf*ck - Next level (Victor Muds en Oscar Verpoort)
Okee, na twee romans terug over naar de non-fictie. Alhoewel … gezien dit boek – voor wie de term mindfuck niks wil zeggen – als ondertitel “102 nieuwe illusies & experimenten” heeft, zitten we toch wel weer een beetje in de fictie.

Ik heb geen abonnement op televisie, dus gaan alle tv-programma’s en gesprekken daarover aan mij voorbij, en ik heb ook het eerste boek van de heren Mids en Verpoort gemist, maar in dit boek geven ze, aldus de achterflap, “nog meer geheimen en spectaculaire illusies uit het populaire tv-programma MINDF*CK prijs”.

Op de webstek van het televisieprogramma – uitgezonden bij AvroTros (toen ik voor het laatst televisie keek, waren die twee volgens mij nog niet één) – lees ik dat het “een populair-wetenschappelijk illusieprogramma [is], waarin Victor Mids bekende en onbekende Nederlanders onverklaarbare illusies toont. De kijker krijgt daarbij inzicht in de achterliggende neuropsychologische principes. Victor Mids is illusionist en arts (niet praktiserend). Met deze innovatieve combinatie brengt hij illusie en wetenschap op een unieke manier samen. Want hoe makkelijk ben jij af te leiden? Hoe werkt ons geheugen? En bestaat er eigenlijk wel een vrije wil?” En als ik even op zoek ga naar zijn mede-auteur, Oscar Verpoort, ontdek ik dat deze samen met Mids bedenker van het tv-programma in kwestie is en er de productie en regie van doet (hij studeerde af aan de Nederlandse Filmacademie).

Samen hebben ze in ieder geval een leuk boekje geschreven vol met optische en andere illusies, kaarttrucs, en dergelijke dingen meer. Niet het soort boek dat ik zou kopen – ik ben niet iemand die anderen per se verbaasd wil doen staan met gegoochel met munten, boeien of dobbelstenen -, maar wel een leuk cadeautje voor iemand die sowieso veel leest en wel interesse heeft voor mindfucks in het algemeen. Dat was dan ook hoe ik het boek in handen kreeg. En dat is ook waarom ik het zou aanraden aan iedereen die er zelfs los van een interesse in “trucjes” belang bij zou kunnen hebben te weten hoe makkelijk hijzelf en een ander bedot kan worden.

Dit boek gaat immers ook over foto’s waarop dingen niet zijn wat ze lijken, fysieke verschijnselen die niet bestaan, gedragsbeïnvloeding, afvallen, versiertrucs, het opleuken van saaie feestjes voor jezelf, onderhandelingstechnieken en zoveel zaken meer die aantonen hoe “slim” (en daardoor soms ook hoe stom) de menselijke geest is. En dat is een mooie herinnering aan hoe vatbaar we met zijn allen zijn voor reclame, maar ook voor propaganda, politiek- en mediagelul, want geloof me vrij: een geest die zich een loer laat draaien door de trucs in dit boek (en, eerlijk is eerlijk, ze zijn simpel, maar ze werken), laat zich ook in de luren leggen door de veel gewiekstere illusionisten in de politieke- en mediawereld.

Mindf*ck – Next level was in december 2019 aan zijn derde druk op twee maanden toe (al kan ook dat een mindfuck/verkoopsargument zijn) en is ondanks het advies “Koop dit boek niet!” dat er op aangebracht is, zeker het lezen waard. Of u het daarom moet kopen, hangt uiteraard van milde schenkers en bibliotheken in uw buurt af.

PS: als u een slachtoffer zoekt om de trucs in dit boek op uit te proberen, zoek dan iemand die uw instructies volgt. Ik neem aan dat een illusionist als Mids zo iemand weet uit te zoeken, maar ik klaarblijkelijk niet. Mijn slachtoffer slaagde er telkens weer in om mijn voorbereidingen - naar eigen zeggen per ongeluk - deskundig om zeep te helpen.

Björn Roose

1 opmerking:

  1. Het "slachtoffer" gaat zich ter ruste begeven. Een jaar en een maand boekbesprekingen doornemen, kruipt niet in je kouwe kleren, al waren ze wel zeer gedegen en stuk voor stuk de moeite van het lezen waard.
    Nu nog één dezer een leeslijstje maken ... ;-)
    Ik wens je nog veel leesgenot en doorzettingsvermogen aangaande het bespreken van je leesvoer.

    Welterusten

    BeantwoordenVerwijderen

Ook iets te vertellen ? Ga je gang !