vrijdag 8 september 2017

Het grote avontuur (Nicolas Belina-Podgaetsky)

Toegegeven, veel boeken in mijn bibliotheek zijn daar niet terechtgekomen ten gevolge van een weloverwogen aankoop. Het merendeel zelfs, denk ik. In een aantal gevallen gaat het om boeken die ik gekregen heb, soms bij hopen ter gelijkertijd, en die ik - omdat ik die dingen nu eenmaal verzamel - niet onmiddellijk weer weg kon doen of minstens ooit eens moe(s)t inkijken; in een aantal andere gevallen gaat het om impulsaankopen op rommelmarkten, kringwinkels, bibliotheekuitverkopen, enfin, het soort gelegenheden waarbij een mens wegens de kleine prijsjes niet al te nauw kijkt en wel vaker overgaat tot judge a book by the cover.

Ik vermoed dat dat ook zo gegaan is met Het grote Avontuur van Nicolas Belina-Podgaetsky (Podgaetzky volgens uitgever Franciscaanse Standaard). De cover maakte al duidelijk dat het om een anti-communistisch werkje ging en voor een anti-communist als ondergetekende kan dat volstaan om tot aankoop over te gaan.

Helaas is dat anti-communisme dan ook zo'n beetje het enige wat ik de auteur zo op het eerste zicht aan complimenten kon meegeven. Het boekje heeft de diepgang van een rivieraak, is zo spannend als de Ronde van Frankrijk op een rustdag, en haalt nergens een hoger niveau dan pakweg De jacht op een voetbal van Jommeke. Dat laatste met mijn excuses aan (de in 2009 overleden) Jef Nys, want als kind heb ik de Jommeke-albums zo'n beetje verslonden.

Dat gezegd zijnde, moet ik die excuses misschien uitbreiden tot Nicolas Belina-Podgaetsky. Belina-Podgaetsky blijkt namelijk in de eerste plaats, misschien de enige plaats, een jeugdschrijver geweest te zijn, de productiefste van alle Russische literaire emigranten in belgië van de laten jaren 1930 tot het begin van de jaren 1950. Behalve bij de Franciscaanse Standaard publiceerde hij in die hoedanigheid onder andere bij Durendal, Casterman en de Goede Pers (Averbode). Als ik dáár zo aan denk, vind ik eigenlijk alleen de voetnoten storen. Een jeugdig publiek is immers - en dat zal toen, in 1948, niet anders geweest zijn dan in mijn jeugd of nu - nauwelijks geïnteresseerd in uitleg over de realiteit als het verdiept is in "het grote avontuur" ...

Was getekend,

Björn Roose

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ook iets te vertellen ? Ga je gang !