Een dubbele
boekbespreking zowaar, alsof één exemplaar nog niet genoeg is.
Beide boeken kunnen apart gelezen worden, maar de auteur is slim
genoeg geweest om in Helden - De grote avonturen uit de Griekse
mythologie een aantal keren naar Mythos - De Griekse mythen en
sagen herverteld te verwijzen ("Je hoeft Mythos niet
gelezen te hebben om dit boek te kunnen volgen", schrijft hij in
zijn voorwoord bij Helden, "maar evengoed zul je hier tal
van voetnoten aantreffen waarin wordt verwezen naar verhalen,
personages en mythologische gebeurtenissen die in Mythos
uitvoeriger zijn beschreven.") én de boeken lagen ook op
hetzelfde moment in de winkelrekken. Geen idee of dat ook zo was in
de Engelstalige wereld (Mythos werd oorspronkelijk
gepubliceerd in 2017, Helden in 2018), maar het is wél een
goeie zet van de uitgever.
Hoe dan ook, ik weet niet
of Griekse mythen en sagen nog populair leesvoer vormen dezer dagen
(de uitgever beweert op de achterflap van Helden uiteraard dat
Mythos een bestseller was, maar dat lijkt me een sterke
bewering als de boeken op hetzelfde moment te koop liggen; tenzij de
tekst op de achterflap gewoon een kopietje zou zijn van die van de
oorspronkelijke Engelstalige uitgave), maar er is natuurlijk een tijd
geweest dat ook die zo'n beetje deel uitmaakten van het leerplan in
de middelbare scholen (daar schijnt meer van verdwenen te zijn, dan
er overgebleven is). En net zoals zoveel andere zaken waar iemand
"beroepshalve" mee bezig geweest is tijdens zijn
schooltijd, verdwijnen ook die dan naar het achterplan. In mijn geval
zelfs ondanks het feit dat ik in de loop van de jaren ook wel wat
boeken met mythen en sagen verzameld heb. Om een of andere reden -
wellicht omdat de denkwereld er achter dichter tegen de mijne ligt -
heb ik bij dat verzamelen altijd de voorkeur gegeven aan Keltische,
Noordse, middeleeuwse sagen en is het aantal werken dat ik vóór dit
van Fry over de Griekse mythen en sagen kocht beperkt gebleven tot
... één.
Nu zijn dat er dus drie.
Als Fry nog een boek over de Trojaanse Oorlog uitbrengt, een idee
waarnaar hij toch regelmatig verwijst en waarvan ik dus aanneem dat
het binnen afzienbare tijd gerealiseerd zal worden, zouden het er
vier kunnen worden. Want ook als Elsevier niét schreef dat er "in
onze tijd (...) weinig betere vertellers dan Stephen Fry" zijn,
zou het gewoon een feit zijn dat Stephen Fry behalve acteur, komiek,
tv-presentator en nog een paar dingen ook een goed schrijver is. Aan
het begin van Mythos krijg je nog een beetje de indruk dat hij
bewust grappig probeert te zijn, maar die indruk verdwijnt na verloop
van tijd. Ofwel omdat je er niet meer op let ofwel omdat hij met dat
proberen ophoudt en gewoon zijn ding doet, ik kan het niet zeggen,
maar het werkt.
De man probeert - en daar
leent de Griekse wereld zich zoals bekend vrij goed toe - af en toe
wat reclame te maken voor de LGTB-en-wat-nog-meer-gemeenschap, maar
het wordt niet zó erg dat het propaganda wordt (een propaganda waar
je op sommige andere plaatsen nog nauwelijks om heen kunt en die,
zoals alles wat overdreven wordt, sterk op de zenuwen gaat werken) en
het gegeven wordt er ook niet met de haren bijgesleurd. Of hij er
daarentegen niet af en toe wat anders met de haren bijsleurt, valt
voor een niet-kenner als ik niet te zeggen. Hij plaatst zich daar,
zoals hij aangeeft in het Nawoord
bij Helden, ook mee in een traditie: "Mythen zijn
geen geschiedschrijving. Varianten en afwijkende verhaallijnen zijn
onvermijdelijk. Voor zover mogelijk heb ik geprobeerd een zeker
verband aan te brengen in de verhalen over de helden wier leven en
dood in dit boek zijn opgetekend, maar er zullen chronologische
inconsequenties blijven opduiken. De Bibliothèkè van
Apollodoros is een belangrijke bron voor alle Griekse mythen, al
wijkt hij vaak af van Hesiodos en Homeros. Apollonios van Rhodos
schreef de Argonautika, waaraan de meeste details van Jasons
grote tocht naar het Gulden Vlies zijn ontleend. De Romeinse auteurs
Hyginus en Ovidius hebben de verhalen op hun eigen manier bewerkt en
erop voortgeborduurd, en hetzelfde geldt voor reizigers en geografen
als Pausanias en Strabo." Waarom zou Fry dan niet hetzelfde
doen, nietwaar ?
En hij heeft dat goed
gedaan. De Griekse mythen en sagen blijven ook na lezing van deze
boeken een "beetje" een doolhof, maar de goed uitgewerkte
inhoudstafel bij beide boeken maakt het mogelijk ze ook als
naslagwerken te gebruiken. Naslagwerken die dus ook nog eens leuk om
lezen zijn. Geschreven in een stijl die ook de literair minder
"onderlegden" aangenaam zullen vinden, in een taal van deze
tijden. Zeker het aankopen waard (voor die zeldzame keren dat ik een actueel boek bespreek en u het nog kán kopen ...) !
Björn Roose
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Ook iets te vertellen ? Ga je gang !