Hoogst zelden koop ik een boek in de “reguliere”
boekhandel. Meer dan een viertal keer per jaar gebeurt dat zeker niet, als ik
even die speciale categorie boeken, zijnde strips, buiten beschouwing laat.
Maar af en toe stoot ik bij, bijvoorbeeld, Standaard Boekhandel toch op een
boek waarvan ik denk: “Dát kan ik toch niet links laten liggen tot ik het ooit
eens op een rommelmarkt of in een kringwinkel tegenkom.” Zo’n boek is Eeuwen
van Duisternis van Catherine Nixey.
Alleen al vanwege het ook in deze tijden nog steeds
gewaagde thema, “De christelijke vernietiging van de klassieke cultuur”, was
het voor mij als filosofisch heiden het lezen waard. Maar ook de bijna dertig
bladzijden lange bibliografie – wat een schat aan aanraders voor toekomstige
lezing ! – en de rechtstreekse link die Nixey, zonder hem te noemen, al op de
eerste bladzijde legt met de beeldenstormers van Islamitische Staat, maakten de
aankoop meer dan de moeite waard.
Té veel mensen verklaren zich immers mijns inziens
in hun afkeer van de veroveringszucht en vernietigingsdrang van de islam tot
christen (of toch iets van die aard). Té veel mensen beseffen dus kennelijk
niet – ik neem aan dat ze niet aan bewuste ontkenning doen – dat hun geloof
minstens even grote daden van barbarij veroorzaakt heeft als dat andere
woestijngeloof. Té veel mensen zijn zich niet bewust van het feit dat alle
ééngodengodsdiensten (potentieel) in hetzelfde bedje ziek zijn, het bedje
waarin ook allesoverheersende filosofieën als nationaal-socialisme, communisme
of liberalisme liggen, zijnde de idee dat alles wat niet strookt met de eigen
religie of overtuiging (of dat niet begrepen wordt, wat voor de gemiddelde
zeloot exact hetzelfde is) mag vernietigd worden, nee, moét vernietigd worden om
aldus de “ongelovigen” te redden van hun dwaling.
Dat, die idee dat het allemaal voor de bestwil van
de “zondaars” is, vormt een rode draad door Eeuwen van Duisternis, terwijl
Nixey ons meeneemt van Palmyra naar Athene, van kloosters naar bibliotheken, van
Constantinus naar Augustinus, van Celsus naar Porfirius, van de arena van Rome
naar de straten van Alexandrië, van tolerantie naar intolerantie, van
Sint-Maarten naar de christenen van Efeze, van Ovidius naar Plato, en van
Athene naar Perzië. Reizen en (tijds)sprongen die ruim gestoffeerd zijn met
citaten en “petite histoire” (of toch minstens dingen die de christelijke
gezaghebbers tot “petite histoire” proberen te reduceren hebben) en bijzonder
vlot aan mekaar gelast door deze historica. Een absolute aanrader dus, deze
Eeuwen van Duisternis !
Was getekend,
Björn Roose
Was getekend,
Björn Roose
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Ook iets te vertellen ? Ga je gang !