My rating: 4 of 5 stars
Een meevaller, dit boek, toch tot pagina 601 van de 688. Een hele prestatie overigens gezien ik het boek ten eerste in het Engels las (wat geen probleem is, maar in het Nederlands is toch makkelijker) en ten tweede aanbevolen werd door een vriend met ongeveer de woorden "De eerste hoofdstukken zijn kut, maar daarna wordt het echt interessant".
Die eerste hoofdstukken zijn, in nabeschouwing, eigenlijk niét "kut", maar zijn essentieel voor de manier waarop de auteur, Theodore Roszak, het verhaal opbouwt. Wie meer wil leren over de "Flicker" en over de manier waarop de eigenlijke hoofdpersoon van het boek, Max Castle (Von Kastell), mensen zijn films "inzuigt", moet het boek lezen, maar ik kreeg sterk de indruk dat Roszak soortgelijke tactieken toepast op de lezers van "Flicker".
Meer over de inhoud ga ik niet onthullen - ikzelf was al bekend met een groot aantal van de theorieën die er in naar voor komen; mensen die dat minder zijn, zullen allicht/hopelijk de drang voelen zich ter zake bijkomend te informeren -, maar het moet me wel van het hart dat het verhaal sterft op, zoals gezegd, zo'n negentig bladzijden van het einde. Het zij de auteur vergeven dat hij niet meteen een écht einde wist te breien aan het verhaal (het loopt eigenlijk gewoon dood, niet Hollywoodiaans, niet anti-Hollywoodiaans), maar de toevoegingen van de imaginaire filmografie van Max Castle, het "vraaggesprek" van de inquisitie met de uitvinder van de lanterna magica, en de brief van Edgar Ulmer waren volstrekt overbodig. Die weglaten zou toch alweer 18 bladzijden bespaard hebben.
Hoe dan ook: wie interesse heeft in film en de achterliggende technieken ervan, in geschiedenis, in geheime genootschappen, en in de mogelijke samenhang tussen die genootschappen en de film, zou ik het boek tóch aanraden.
Was getekend,
Björn Roose
Was getekend,
Björn Roose
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Ook iets te vertellen ? Ga je gang !